perjantai 12. huhtikuuta 2019

Ulkoistettu asiakaspalvelu eli kopioidut vastaukset kaikkiin kysymyksiin

Olette varmaankin törmänneet yrityksiin, joiden 'asiakaspalvelu' ohjautuu FAQ eli frequently asked questions (usein kysytyt kysymykset) sivustolle? Selailet siinä sitten jotain itsestään selviä juttuja, mutta mistään ei löydy kontaktitietoja mihin lähettää sen varsinaisen ongelman detaljeja tai kysyä että mitäs nyt tehdään kun homma ei toimi?

Uskomatonta kyllä lähes kaikki suuret yritykset ovat siirtyneet näihin FAQ sivustoihin ja ainoa keino saada yhteys yritykseen on sosiaalisen median kautta (facebook, twitter). Suurin vitsi näissä on kuitenkin se, että nämä sosiaalisen median 'asiakaspalvelijat' ovat täysin mistään mitään tietämättömiä (mahdollisesti Intiaan ulkoistettuja) tyyppejä, joiden vastaukset ovat copy paste tasoa yrityksen FAQ sivustoilta. Toinen sieltä yleensä tuleva vastaus on kysyä henkilötiedot ja kaikki tilaukseen liittyvät yksityiskohdat, ja sen jälkeen toistaa FAQ sivuston vakiovastaukset!

Olisiko nyt syytä kääntää ostot kivijalkaputiikkeihin ja niihin yrityksiin joissa vielä on olemassa oikeaa asiakaspalvelua? Netissä toimiva itsepalvelu näet toimii vain ja ainoastaan siihen asti kun kaikki sujuu oletetusti - mutta jos tilaamasi paketti alkaakin kiertää postin reittejä loputtomasti ilman pysäytysmahdollisuutta, tai ostamasi lennon muuttaminen tyssää lentoyhtiön nettisivuilla olevaan bugiin, niin silloin sinä olet yksin ja ilman apua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti