tiistai 17. huhtikuuta 2012

Verkkokauppahuijareista

Viime aikoina on lehdissä puhuttu laajasti verkkokauppamyyjistä, jotka ovat paljastuneet huijareiksi - rahat on saatu mutta tavaraa ei ole toimitettu. Verkkokauppiaat ovat puolestaan törmänneet huijariostajiin: ostaja ostaa tavaran verkkokaupasta mutta maksua ei kuulu, annetussa osoitteessa on joku virhe, paypal-osoite ei ole rekisteröity... Verkkokaupalle on annettu puhelinnumero, josta ostajan muka tavoittaa - mutta googlettamalla paljastuu että kyseessä on maksullinen numero jossain veroparatiisissa. Tavoite on siis saada verkkokauppamyyjä soittamaan ostajalle jotta pikku virhe saadaan korjattua, mutta samalla kilahtavat eurot ostajan taskuun!
Eli numeroihin 04684822... ei kannata soitella.

Ikävä piirre on myös postiennakon muuttuminen ei-niin-mukavaksi lähetystavaksi. Verkkokauppiaiden mukaan jopa 40-60 prosenttia postiennakkolähetyksistä jätetään noutamatta ja lunastamatta. Tällöin kauppias maksaa sekä lähetyskulut ostajalle että lähetyksen takaisinlunastuskulut. Yli 3 senttiä korkea lähetys (eli muu kuin kirje) saattaa helposti kustantaa noin 20 euroa ees-taas, jolloin myyjä toteaa ettei postiennakolla kannata myydä. Ja taas asiakkaalta katoaa yksi toimitusvaihtoehto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti