perjantai 2. joulukuuta 2016

Pankit rahastavat viesteillä - jotka eivät välity viitenumeroilla

POP pankkimme, joka aikaisemmin tuntui maanläheiseltä järkilaitokselta, muutti vastikään laskutustaan siten että nyt viitteettömien pankkisiirtojen vastaanottaminen maksaa huomattavasti enemmän kuin viitteellisten. Koska aikaisemmin tätä ongelmaa ei ollut, keksimme laittaa maksupyyntöihin viitteen (sen saman).

No. Sitten kävi ilmi että sama viite useamman kerran samasta pankkiryhmästä ei kelpaa pankille, vaan verkkopankki herjaa maksajalle että viite ei kelpaa.

Tiliotteesta myös näimme, että välittyvästä maksusta välittyi vain se viite, ei viestiä (jonka pyysimme myös, identifioimaan laskun).

Tässä digitaalisessa maailmassa on todella outoa että parin merkin välitys pankkisiirron viestikentässä on niin kallista ja hankalaa, että sitä ei voi tehdä jos samassa maksussa on myös viitenumero. Ja että jos viitenumero puuttuu, niin siitä pankin täytyy rokottaa maksun vastaanottajaa korotetulla maksulla.

Maksamme kyllä mielellään saamastamme palvelusta, mutta tässä tapauksessa on vaikea hahmottaa mikä se palvelu on, josta maksamme!?

Ja maksajille tiedoksi: JOS LAITAT VERKKOPANKIN MAKSUUN VIITENUMERON, NIIN MIKÄÄN VIESTIKENTTÄÄN KIRJOITTAMASI VIESTI EI SIIRRY MAKSUN SAAJALLE.

Eli ihan turha kirjoittaa sinne puhelinnumeroa tai muuttunutta osoitetta - me emme maksun saajana näe sitä koskaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti